fredag 17 oktober 2014

Toalettprojektet

Till sjösättningen tänker jag göra en mer bekväm toalettlösning. Efter mycket funderande fram och åter har jag beslutat att offra en av sängplatserna i förpiken för att bygga in en komfortabel toalettlösning(nåja, så komfortabel lösning det går i en Albin Viggen).
Jag har monterat bort garderoben och kommer att stjäla ca 30 centimeter av stybords koj i förpiken. Det kommer alltså fortfarande att finnas 4 kojplatser men en kommer att vara för kort för en fullvuxen man. Jag tror jag kan leva med det för jag ser inte att jag någonsin kommer att vara 4 vuxna personer som ska övernatta i båten och om det någonsin blir aktuellt så får jag skaffa en större båt.
Om jag räknat och mätt rätt så kommer jag kunna få in en 30 liters hålltank utan problem och dessutom en standard toalett.
Eventuellt så kanske jag använder min kemtoa istället tills vidare.
Man kan t.om kanske ansluta kemtoan till en hålltank och därmed slippa tömma manuellt.
Fördelen med att ha toalettutrymmet här är att jag kan bygga en dörr som döljer toaletten och som samtidigt kommer att fungera som en dörr mellan kabyssen och förpiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar