tisdag 14 april 2020

Toalett i en Albin Viggen

Lägger upp info om min toalettinstallation som jag gjorde 2015 då information om toalettinstallation efterfrågades i Faceboksgruppen. Artikeln finns i Viggenbladet nr 1: 2016.

Vattentoalett i en Viggen

 
När jag köpte min Viggen satt det en spoltoalett i förpiken, under luckan, akter om vattentanken. Den toaletten monterade jag bort och plastade igen avlopp och inkommande vattnet. Det var inte för tidigt. Toaletten hade sett sina bästa dagar, år eller rent av decennier. Slangar, slanklämmor, kranar och bottenventiler var helt slut. Tyvärr är höjden i förpiken låg så jag kunde inte hitta någon vettig ersättare till den spoltoalett som jag kasserade. Dessutom så måste man ju ha en hålltank med däckstömning idag. Under en kortare period hade jag en av de minsta kemtoaletterna på den plats där den gamla spoltoaletten suttit. Genom att höja locket några centimeter fick den plats. Det hela fungerade hyfsat bra eftersom vi sover i ruffen och endast använder förpiken som förvaringsutrymme.

En kemtoalett fungerar bra men endast som en nödlösning skulle jag vilja påstå. Med en tankvolym på 9 liter klarar man sig inte länge utan att behöva tömma den.

Jag är lika förtjust i att fundera ut lösningar och bygga om som jag är i att segla så jag fann ett stort nöje i att läsa på om olika toalettlösningar och vilka produkter och vilka möjligheter det fanns att bygga in en vattentoalett i min Viggen.

Under vinterhalvåret 2014-2015 så hade jag min plan klar. Jag offrade styrbordsgarderoben och en del av styrbords förpik till toalettutrymme och kunde då få plats med en standard spoltoalett och med en standard hålltank om 40 liter.

Det kändes som ett enkelt beslut eftersom vi förmodligen aldrig kommer att vara fler än två som övernattar i båten. Båten har ju trots detta ingrepp fortfarande 3 fullängdskojer och det blev ju faktiskt kvar en 3/4 koj på styrbordssidan i förpiken.

Jag ser inte endast en toalett ombord som en bekvämlighet utan också som en säkerhetsdetalj. Risken för att skada sig minskar avsevärt om man slipper krångla sig i land på hala klippor mitt i natten i mörkret om det trycker på. Med stigande ålder så lär det ju trycka på allt oftare dessutom. En hink fungerar ju också om natten men det är ju avsevärt mycket roligare att bygga in en toalettlösning i båten än att ställa fram en hink.

Som vanligt är det betydligt mer jobb än vad man först kan tänka sig. Hela projektet var dock relativt enkelt att göra även om det tog längre tid än beräknat. Jag struntade i möjligheten att kunna nödtömma i havet utan litar på att alltid kunna sugtömma, vilket gör installationen enklare. Jag har två tömningsstationer i närheten av min båtplats så jag litar på att åtminstone en av dem alltid ska fungera. Spolvattnet tar jag från färskvattentanken, och då slapp jag göra ytterligare ett hål i båten, vilket också ger mig lite koll på hur mycket utrymme det finns kvar i hålltanken. Färskvattentanken fyller jag med ca 35 liter vatten. Vatten till matlagning och till att dricka har jag i andra vattenbehållare.

Jag har ingen nivåmätning på tanken. Vill jag veta hur full den är kan jag skruva av tömningslocket och titta ned i hålet, då ser jag väldigt bra hur högt upp i röret nivån är och vet då också hur stor del av tanken som är fylld. När man gör denna okulära nivåmätningen är det en fördel om man undviker att andas genom näsan.

Jag passade också på att montera bordet som dörr till förpiken. Avskildhet, lugn och ro vill man ju kunna ha när man nyttjar denna typ av bekvämligheter. Bordet satte jag dit med avlyftbara gångjärn. Enkelt att lyfta av och använda som bord och lika enkelt att sätta tillbaka som dörr.

I år så funderar jag på att dra om slangarna en aning för att göra de mer dolda samt bygga in, sätta en skiva för själva hålltanken.

Efter en säsong med denna toalettlösning så är jag mycket nöjd. Allt har fungerat mycket bra. Praktiskt, smidigt och bekvämt.

Den plats som frigjordes när kemtoan togs bort används numera för min batteribank på 2 stycken 75 Ahs batterier som här gör stor nytta för båtens viktfördelning.

Thomas Svärd

Bildtexter:
Toa-1: Toalettinstallationen på styrbords sida i förpiken. Jag har offrat garderoben och en del av kojen.



Toa-2: Bordet fungerar även som en dörr till förpiken. Monterad med avlyftbara gångjärn. Enkelt att ta loss och sätta dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar